K čemu slouží databáze?
Úspěšní podnikatelé se vždy spoléhali na nějakou formu databází, která jim pomáhala při rozhodování a plánování. Sběr dat spočíval v manuálním sběru, jako byly rozhovory se zákazníky tváří v tvář nebo průzkumy prostřednictvím telefonu, pošty nebo osobně. Ať už byla metoda jakákoliv, většina dat musela být shromažďována ručně. Podniky to potřebovaly pro lepší porozumění zákazníkům a trhu jako celku. Kvůli finančním a časovým nákladům se shromažďování dat a údajů stalo velice neefektivní pro mnoho firem.
Dnes je snadné shromažďovat data, která vám pomohou lépe chápat vaše zákazníky a trh. Téměř každá moderní obchodní platforma nebo nástroj poskytuje mnoho možností, jak data získat rychle a efektivně.
V dnešní době se stávají data více a více přesná, stále ale nejsou stoprocentní. Jsou však to nejpřesnější, co můžeme v současné době mít. Data nám mohou říct hodně věcí od potřeb našich klientů až po naší osobní výkonnost práce. Tyto faktory stojí za faktem, že data jsou prioritou pro všechny managery a podnikatele.
Jak jsou tedy databáze propojena s podnikáním? Jak nám databáze mohou pomoci? K čemu jsou databáze mimo podnikání?
Data vám pomohou rozhodovat se lépe
Všichni menší podnikatelé/živnostníci produkují data. Každé podnikání s webem a s přítomností na sociálních sítích, které přijímá elektronické platby jakékoli podoby atd., obsahuje data o zákaznících, uživatelských zkušenostech, počtu návštěv na webu a další. Všechna tato data jsou plná potenciálu, pokud se k nim naučíme přistupovat a používat je k zlepšení podnikání.
Jak se rozhodujete? každý člověk se rozhoduje na základě zkušeností. V digitálním světě zkušenostem říkáme data. Dle vyhodnocených dat manažer nebo vedoucí vytváří strategie a postupy. Následně manažer zkontroluje data, kde uvidí, zda bylo jeho opatření správné a naše kolečko se opakuje.
Jak efektivně doplňovat zásoby? Objednávání na základě vašich osobních predikcí není správné. Zde opět pomáhají data, kde vidíme vývoj daných produktů na trhu. Dle dat můžeme přesně předpokládat poptávku po produktu.
Každá firma, která existuje pravděpodobně má svoje databáze, které jim pomáhají lépe se rozhodovat. Pokud si myslíte, že nemáte dostatek dat ke zlepšení vašich rozhodnutí, nejspíše tomu tak není. Často vídáme, že firmy nerozumí tomu, jak data zpracovávat nebo nemají přístup ke správným nástrojům pro vizualizaci dat.
Dokonce i malé a střední podniky mohou při správném využití dat získat stejně cenné informace jako větší organizace. Firmy mohou využívat marketingová data k:
- Nalezení nových zákazníků
- Zvyšování návratu zákazníků
- Vylepšení zákaznické podpory
- Vylepšení marketingu
- Sledování interakce na sociálních sítí
- Předvídání trendů
Data pomáhají vedoucím pracovníkům při rozhodování o tom, kam své firmy posunou.
Data vám pomohou vyřešit problémy
Jak zjistíte, co jste udělali dobře po úspěšném měsíci prodeje? Nebo po ukončení špatné marketingové kampaně? Co se pokazilo nebo nebylo tak úspěšné? Snažit se najít příčinu s nedostatkem relevantních dat, je vždy dost slepé a tudíž nepřesné.
Sledování a kontrola dat z obchodních procesů vám pomůže určit, co děláte dobře a na čem je třeba ještě zapracovat. Jenom kontrolou dat a výsledků to nekončí. Po vyhodnocení výsledků by vždy měla nastat sebereflexe a následné úpravy.
Sportovní týmy jsou skvělým příkladem, shromažďují data, pro zlepšení svého týmu. Pokud trenéři neshromažďují data o výkonech hráčů, jak mají vědět, co hráči dělají dobře a kam se posouvají?
Data vám pomohou porozumět zákazníkům a trhu
Jak bez dat víte, kdo jsou vaši skuteční zákazníci? Jak bez dat zjistíte, zda mají zákazníci rádi vaše výrobky nebo zda jsou vaše marketingové metody efektivní? Jak bez dat víte, kolik peněz vyděláváte nebo utrácíte? Data jsou klíčem k pochopení vašich zákazníků a trhu.
Čím více máte informací o vašich zákaznících, tím více máte možností pro prodej.
Data vám pomohou zjistit, které z vašich produktů jsou v současné době trendy položky na trhu. Neznalost této informace může způsobit, že můžete přicházet o významné zisky. Je velice důležité si uvědomit, kdo jsou vaši skuteční kupující.
V dnešní době je novým standardem podnikání s pomocí dat. Pokud nepoužíváte data k tomu, abyste své podnikání vedli do lepší budoucnosti, stanete se firmou minulosti!
K čemu slouží databáze mimo podnikání?
1. Zdravotnictví
Každá klinika, každá nemocnice a každý zdravotnický sytém ukládá data jejich pacientů. Díky datům víme, kam se naše zdravotnictví posouvá. Víme, kde je v jakém případě rizikovou skupinou a mnohem víc. Hlavní důvod, proč nemocnice ukládají záznamy je naše zdraví, když víme pacientovu minulost, lépe můžeme předpokládat budoucnost. Tyto data jsou chráněna svazkem HIPAA standards.
2. Claudová úložiště
Každý z nás dnes již ukládá fotky na cloudové úložiště. Existuje mnoho variant mezi nejpopulárnější patří: Google Disk, OneDrive a další. Tyto databáze jsou bezpečnější a rychlejší než-li lokální ukládání.
Synchronizace dat z mobilu do počítače se používá pravidelně. Možnost kdykoli a kdekoli si zobrazit cokoli na vašem mobilu z pc a obráceně se stává dnes standardem.
3. Finance
Od vaší banky po trh s akciemi, databáze propojují celý finanční trh. Každá vaše transakce, každá vaše platba, každý váš náklad je monitorován bankami. Tyto databáze mají gigantické rozměry. Z dat, které se ve finančním a ekonomickém odvětví vyprodukují, můžeme vidět v médií různé grafy a vizualizace naší ekonomiky.
4. Organizace Státu
Státy po celém světě sbírají data o všech procesech ve státu jako např. Dodržování zákonů, kriminalita, podnikání, daně…. K těmto datům se běžný člověk nikdy nedostane. Data jsou uchovávána v speciálních softwarech.
5. Sociální Sítě
každá sociální sít sbírá data o svých uživatelích. Tyto data jsou používána pro mířenou reklamu dle vašich zájmů a potřeb. Tyto algoritmy také stojí za doporučováním přátel. Každá sociální sít chce, aby uživatel strávil co nejvíce času. Proto za použití dat vám generuje příspěvky, které jsou pro vás relevantní a ty, které vyhodnotí, že nejsou pro vás vhodné vám neukáže. Tyto společnosti většinou používají pro nás známe druhy databází např. MySQL
6. E-shopy
Všechny firmy, které prodávají produkty online, používají nějakou formu databáze. Tyto databáze jsou znova segmentovány dle ceny, typů a popularity. E-shopy mohou používat nástroje pro doporučení dalších produktů, jeden z nejpopulárnějších je WoooCommerce.
Tyto data spadají pod: PCI Compliance.
7. Sporty
V každém sportu vidíme statistiky, které jsou vygenerovány z reakčních databází. Tyto databáze obsahují data od výher/proher přes věk sportovce až po jeho historii. Tyto data využívají týmy pro analýzu týmu a k přípravě strategie.
8. Počasí
Předvídat, jaké bude, počasí vždy bylo obtížné. Díky datům máme přesné modely situací a můžeme s jistotou říct, jaké bude počasí na týdny dopředu. Tyto data jsou následně ukládána do databází, které jsou napojeny na naše počítače a mobily. Z těchto dat vidíme předpověď počasí.
9. Online televize
Všechny online televize jako Seznam nebo Netflix ukládají filmy a seriály do databáze. Tyto databáze jsou pak pro nás jako diváky tříděny dle žánrů, délky nebo hodnocení. Za použití reakčních databází mohou online televize spojit náš profil a naše preference s filmovou databází. Toto má za výsledek chytré doporučování filmů, které všichni známe.
Výkon a objem filmových databází je vskutku úctyhodný a vyžaduje specializované softwary, jeden z nich dostal název Cassandra.
10. Online hry
Online hry už léta trápí programátory. Ve hrách je třeba, aby klient komunikoval se serverem instantně. Každá sekunda se totiž počítá! Problém nastává, když jsou hráči od sebe daleko. Daleko stovky kilometrů od serveru. V tomto případě se hráči setkávají s zvýšenou latencí neboli PING.