Nemáte pocit, že čas letí, když se bavíte? Ukázalo se, že Google Consent Mode (GCM) byl vypuštěn do světa v beta verzi již v září 2020, což je zvláštní z mnoha důvodů. Hlavním z nich je, že stále působí, alespoň částečně, jako by byl stále ve formě beta verze.
Zaprvé, utrpěl nedávným trendem polo informativních, ale zároveň polo záhadných průvodců podporou společnosti Google, který se hodně zaměřuje na vývojáře a tvrdý kód a podstatně méně na marketéry, analytiky a správce tagů. Možná ještě více vypovídá o tom, že doprovodná funkce Přehled souhlasů v rámci Google Tag Manager (GTM) stále nese dodatek (BETA).
Nedávno společnost Google oznámila “Consent Mode V2”, který je pravděpodobně přímou reakcí na zákon EU o digitálních trzích, jenž vstoupil v platnost v březnu 2024. Režim souhlasu už proto není “nice to have” a marketéři budou muset mít zavedenou alespoň základní implementaci s doplňky V2, jinak jim hrozí pozastavení činnosti pro ty, kteří sledují uživatele v Evropském hospodářském prostoru (EHP). Předpokládá se, že později v průběhu roku dojde také k souvisejícímu dopadu na analytické sledování.
Co je to Google Consent Mode
Vzhledem ke stále rostoucímu rozsahu a složitosti oblasti digitální analytiky a marketingu by vám bylo odpuštěno, kdybyste režim souhlasu ještě neznali.
Méně produktově řečeno, umožňuje odesílat základní informace na servery společnosti Google bez použití souborů cookie, zatímco dříve se neodesílalo vůbec nic v případech, kdy uživatel odmítl nepodstatné analytické a marketingové soubory cookie prostřednictvím banneru se soubory cookie na vašem webu.
Tyto informace bez souborů cookie mohou po přijetí a zpracování informovat o podílu uživatelů, kteří nejsou sledováni tradičními metodami využívajícími soubory cookie, a mohou být použity k modelování jejich aktivity v přehledech. To účinně pomáhá vyplnit mezeru, která by dříve vznikla v důsledku odhlášení uživatelů.
Ačkoli toto modelování probíhá v rámci “černé skříňky”, společnost Google odhalila, že modelování, konkrétně modelování konverzí bez cookies, je založeno na různých souhrnných signálech, jako je typ zařízení, čas prohlížeče, země, denní doba a široká kategorie, do které je daná konverzní akce zařazena.
Je to totéž jako “souhlas se soubory cookie”?
Google Consent Mode není zcela totožný se “souhlasem se soubory cookie” – nenahrazuje funkce, které zpracovává vaše platforma pro správu souhlasů (CMP) nebo banner se soubory cookie, a ty jsou stále vyžadovány, aby vyhovovaly rostoucímu seznamu území s předpisy o ochraně soukromí uživatelů.
Jeho úkolem je sledovat, zda uživatel povolil analytické nebo marketingové soubory cookie, a pokud ne, přepne všechny kompatibilní sledovací značky a funkce na provoz bez souborů cookie.
S čím je kompatibilní (GCM)
Poněkud překvapivě je Google Consent Mode přímo kompatibilní s nejoblíbenějšími platformami a typy značek společnosti Google:
Google Analytics 4 (GA4):
- Configuration Tag (nedávno sloučená do “Google Tag”)
- Tagy událostí
Google Ads:
- Sledování konverzí
- Remarketing
- Události s daty poskytnutými uživatelem
Marketingová platforma Google:
- Počítadlo reflektorů
- Prodejní floodlight
Další:
- Google conversion linker
Zajímavé je, že v seznamu chybí značka Google Ads Calls z Website Conversion, která při dynamickém nastavení přepíná telefonní čísla na stránce na vlastní předávací čísla Google. Je možné, že vzhledem k tomu, že plní více než jen sledovací funkce, nebylo by jich v současné době možné dosáhnout bez použití nastavených souborů cookie. Nedávno vyřazený Google Tag Optimize také nebyl kompatibilní, pravděpodobně z podobných důvodů.
Nejpřekvapivější bylo, že typy tagů Universal Analytics (UA) byly nativně kompatibilní s režimem souhlasu Google – nebo se tak alespoň jevily, nicméně na straně Googlu to nikdy nebylo připojeno v zadní části. To bylo pravděpodobně přerušeno náhlým oznámením, že UA bude ukončen a nahrazen GA4.
Ačkoli lze na logiku a funkce napojit i jiné platformy než Google (analytické, marketingové nebo zcela oddělené), nezískávají tím schopnosti bez cookies – fungují pouze jako alternativa k logice, kterou váš CMP již vykazuje.
Jaké změny přináší verze V2
Vedle zavedeného ovládání sledování souvisejícího s reklamami a nastavení souborů cookie v prohlížeči uživatele byly přidány také granulární ovládací prvky pro zpracování uživatelských dat pro účely reklam spolu s možností zobrazovat personalizovanou reklamu. Z hlediska Google Ads se jedná o používání funkcí Enhanced Conversions a Remarketing (v tomto pořadí).
Přináší také změnu terminologie společnosti Google, kdy se zavádí rozlišení implementace “Basic” a “Advanced”.
- Basic označuje implementaci, při níž se údaje bez souborů cookie neodesílají společnosti Google, pokud uživatel odmítne nepodstatné soubory cookie, ale vedle tradičních, soubory cookie sledovaných zásahů se poskytuje stav souhlasu společnosti Google, pokud je uživatel povolí.
- Advanced režim je v podstatě plně funkční verze režimu souhlasu Google s aktivními aspekty sledování bez použití souborů cookie pro uživatele, kteří souhlas odmítli.
Pro splnění nových podmínek společnosti Google pro 1. čtvrtletí 2024 by byla nutná minimálně základní implementace. Pokud tomu nebrání žádný technický důvod, doporučuje se nastavení Advanced, zejména proto, abyste mohli využít nabízené možnosti automatického modelování pro reklamy i vylepšení analytiky.
Souhrnně řečeno
Doby, kdy stačilo na každou stránku webu umístit značku umožňující komplexní sledování, jsou dávno pryč a na ty, kteří implementují, spravují a analyzují, se vztahují další úvahy a granulární složitost.
V současné době se nacházíme v jakési přechodné fázi, kdy jsou uvolňována a následně upravována doplňková “náplastová” řešení, jako je například Google Consent Mode, která nám umožňují co nejlépe využívat to, co je k dispozici, a zvyšují naši schopnost přijímat informovaná opatření na základě shromážděných údajů. Každé z nich má samozřejmě své vlastní nuance a úskalí, zatímco v zákulisí se pracuje na jednotnějších a robustnějších řešeních.
Sledovat každý nový vývoj může být jistě skličující, zejména pro veterány v oboru i pro ty, kteří s ním teprve začínají. Dobrá orientace v současném stavu a v tom, co je “za rohem”, však může být právě tou výhodou, kterou potřebujete; ať už při dosahování ambiciózních meziročních zisků, nebo při přelstění nejbližších konkurentů.Začněte implementací režimu souhlasu (GCM) ještě dnes.
Potřebujete pomoc s online marketingem? Neváhejte nás kontaktovat, rádi vám poradíme.