Slovní spojení marketingový plán může odstrašit spoustu lidí. Ano, zní to komplikovaně a technicky, ale je to čistě selský rozum. Marketingový plán je vždy postaven na nejzákladnějších principech. Na vytvoření takového plánu nebudete potřebovat vysokoškolské vzdělání jen tužku a papír.
Všichni víme, že v dnešní době nemůžeme jít a založit si podnik jen tak. Proces zakládání se stal poměrně komplikovanou záležitostí. Co se týče marketingu, v dnešní době neobstojíme bez reklamy. Doby, kdy člověk mohl otevřít podnik a doufat jsou dávno pryč.
Proto existuje něco jako marketingový plán, který si každá firma sestavuje na určité období. Většinou to bývá jeden rok.
Vytvořili jsme pro vás návod jak vytvořit marketingový plán v 7 krocích. Při tvorbě postupujte s námi pro nejlepší výsledek!
Co je marketingový plán?
Než začneme vytvářet marketingový plán, je důležité si říci, co takový marketingový plán je a co by měl obsahovat.
Marketingový plán je součástí velkého dokumentu zvaného business plán. Jedná se o dokument, kde máte sepsáno vše o vašem podnikání ve smyslu reklamy a marketingu.
Marketingový plán obsahuje vše, co potřebujete, pro vytvoření úspěšné reklamy.
Velké společnosti mají marketingové plány sepsány do stovek stran a dokumentů. Menší firmy a podnikatelé sepíší marketingový plán do pár stránek. Není definováno, kolik by měl marketingový plán mít stran nebo obsah. Je to individuální záležitost, důležité je si pamatovat: Marketingový plán musí být kompletní pro jeho efektivitu!
Nejčastěji se marketingový plán píše na jeden rok. Kdy firma má dostatek času reagovat, ale má i prostor pro analýzu ve větším časovým horizontu. Všechny cíle, které váš marketingový plán udává, by měly být: Měřitelné, Dosažitelné, Reálné, Specifické a časově naplánované. Těchto pět bodů se nazývá smart GOALS.
Nyní, když víte, na čem stojí marketingový plán, se můžeme pustit do jednotlivých bodů. Níže najdete ty nejvíce základní body pro marketingový plán, které společně tvoří dobrý start pro tvorbu komplexnějšího plánu!
Krok 1: Poznejte svoje podnikání
První krok je stejný, jako když jste dělali business plán. Tento krok nebude moc náročný. Přeci-jen, kdo zná vaše podnikání lepe než vy.
Přemýšlejte o tomto kroku jako možnost si sepsat obecné informace a cíle vašeho podnikání. Sepište si, co vás ovlivňuje externě i interně. Proč vůbec podnikáte? Jaký je cíl vaší firmy? V čem je vaše firma lepší? Jak dlouho již existujete? Jaká je vaše struktura podniku? Jak máte náklady? Kde prodáváte? Kdo je váš klient? Jaké služby nebo produkty prodáváte? Potřebujete se prezentovat online?
V této části je velice důležitá SWOT analýza – Jaké jsou vaše silné stránky, jaké jsou vaše slabé stánky, kde je vaše firma v ohrožení díky slabým stránkám, jaké příležitosti vám vaše silné stránky dávají. Tato analýza vám otevře oči, kde jako společnost jste a jakým směrem se chcete vydat.
Další potřebná Analýza je BCG – Tato analýza je již více komplikovaná, měla by vám udělat přehled, jaké produkty jsou vaše speciality, jaké produkty vám nevydělávají, jaké produkty jsou budoucností vaší firmy, jaké produkty jsou vaše stálice. Pro více informací přikládáme odkaz na konci článku.
Krok 2: Definujte, kdo je váš zákazník
Vědět, na koho se máme při reklamě zaměřit, je esenciální. Jistě jste to již slyšeli milionkrát. Je to třeba stále a pořád opakovat. Nikdy vaše reklama nebude fungovat, pokud jí zaměříte na špatné lidi.“
V této části vašeho marketingového plánu byste měli vypsat vše, co víte o vašem zákazníku. Zaznít by mělo místo pobytu, věk, pohlaví, vyznání, práce, sociální skupina, zájmy, názory, chování, finanční gramotnost, vzdělání atd. Čím hlouběji budete zkoumat, tím více budete úspěšní!
Proč by měli nakupovat od vás? Jaký jejich problém řešíte? Jak jim pomůžete? Jakou hodnotu jim předáte?
Najděte vše co můžete. Každá informace vám pomůže udělat si obrázek. Více informací = lepší marketing.
Znalost zákazníka vám pomůže ve vytváření marketingové strategie.
Krok 3: Analyzujte konkurenci
Jistě by bylo ideální podnikat bez konkurence, nemuseli bychom se starat, co dělají ostatní atd. Bohužel dnes je trh přehlcen. Je tu dobrá šance, že ve vašem oboru podniká již desítky subjektů. To znamená, že budete muset pracovat o to více, abyste se prosadili a předehnali konkurenci!
Nebojte se, každá společnost má mnoho konkurencí. Mít podrobnou znalost vaší konkurence je převelice důležité nejen při tvorbě marketingové strategie ale i u všech dalších procesů. Tato analýza vám pomůže se odlišit od ostatních.
Začněte popisem – detailním popisem – produktu nebo služby, kterou nabízíte. Toto je vaše šance rozšířit váš pohled z minulého kroku. Následně vypište, jak se váš produkte liší od konkurence a čím! Jakou pozici zastává firma? Co vás dělá jedinečným? Čím se odlišujete? Proč by od vás měli lidé kupovat? Jaké je vaše USP?
Zkoumat konkurenci může být náročné na psychiku. Konkrétně vidět, že někdo dělá něco lépe. Už ani nevím, jak tento krok více zdůraznit, vědět, co a jak dělá konkurence, je zkrátka klíčové.
Krok 4: Stanovte si cíle
Nejzábavnější část z celého procesu – Sepište si, čeho chcete dosáhnout. Jaké máte cíle na dané období. Jak jich chcete dosáhnout? Jakého obratu chcete dosáhnout? Kam se chcete jako firma posunout?
Další cíle mohou vypadat takto: Založit si blog na webové stránce, založit instagramový účet, získat dosah na sociálních sítí, dostat se na první pozici na Google, zvýšit návštěvnost stránky o x procent….
Důležité je stanovit si cíle, které jsou reálné za dané časové období. Zatím nepřemýšlejte nad logistikou jednotlivých cílů a kroků, jak jich dosáhnete. Tento krok bude následovat.
Vaše cíle by měly bít motivující a náročné, přesto však reálné a proveditelné.
Krok 5: Příprava strategie
Nyní, kdy víme čeho přesně chceme dosáhnout, je třeba zamyslet se nad tím, jak toho dosáhneme.
Doporučuji se na každý cíl dívat odděleně. Sepisovat postup přesně pod jednotlivé cíle zvlášť. Tato technika vám přesně ukáže, co potřebujete udělat pro daný cíl. Také vám pomůže rozeznat, zda cíl je reálný a dosažitelný nebo pokud potřebuje předělat a přemyslet. Vaše cíle by měly být dosažitelné ale zároveň dostatečně náročné pro motivaci.
Podíváme se na příklad cíle se zmíněným instagramem.
Cíl: Získat minimálně 100 nových sledujících na Firemním profilu do Ledna 2021.
Počátek: 300 sledujících
Co je třeba udělat?:
- Být více aktivní, zveřejňovat obsah 3x týdně.
- Začít být více aktivní. Odpovídat na komentáře na fotkách konkurence. Dávat “to se mi líbí” na ostatní fotky a relevantní účty.
- Průzkum trhu. Průzkum hashtagů, které můžeme začít aktivně využívat pro získání více organického dosahu.
- Začít dělat soutěže pro naší komunitu.
Vidíte? Není to tak náročné, takto můžete definovat jakýkoli cíl. Tato technika není složitá. Je ale extrémně efektivní.
Krok 6: Udělejte rozpočet
Pokud se s čísly nekamarádíte, nebojte se. Zase se jedná o velice jednoduchou záležitost.
Ve vašem business plánu jistě máte rozepsáno vše ohledně financí a zdrojů financování. Ve vašem marketingovém plánu zkuste být stručný. Kolik peněz firma potřebuje dát do marketingu? Kolik firma může dát do marketingu? Kolik plánujete vložit do makretingu, když se podíváte na vaše cíle pro tento rok? Odkud budete marketing financovat? Jaká má být návratnost investic? Kolik mě bude stát splnění mých cílů?
Rozpočty nejsou zábava, ale jsou převelice důležité. Buďte upřímní. Teď je čas zjistit, kde máte mezery, co nezafinancujete a na co nemáte. Nikdo z nás nechce, aby firmě došli peníze za 4 měsíce fungování. Zjistěte, kde se dá ušetřit. Kdo jsou vlastně vaše majoritní náklady? Jaké jsou vaše priority? Může firma v případě nouze odstranit minoritní náklady? Jakou má firma rezervu?
Krok 7: Začněte pracovat!
To je vše! Nyní již víme, na co se zaměřit při tvorbě marketingového plánu, jak s ním pracovat nebo na co si dát pozor.
Přichází čas dát všechny díly k sobě a vytvořit váš marketingový plán. Pamatujme, čím podrobenější plán tím jednodušší jeho naplnění.
Hlavní je čas, který dáte do svého projektu. Váš plán muže být perfektní, ale pokud nebudete pracovat, k ničemu vám nebude!