Možnost precizního cílení, optimalizace strategie v průběhu nebo nízké náklady. Reklama na internetu má rozhodně velký potenciál. Jak ho efektivně využít?
V dnešní digitální době se reklama na internetu stala již neodmyslitelným nástrojem propagace produktů. Vzhledem k široké nabídce nástrojů ale může být pro začátečníky obtížné se v celé problematice orientovat. Proto přinášíme průvodce, který vám pomůže pochopit základy online inzerce a poskytne postup, jak krok po kroku začít.
Co skrývá pojem online reklama?
Ještě než se pustíme do nastavení kampaní, pojďme si nejprve shrnout, o čem se vlastně v průvodci bavíme. Začneme teorií – online reklama souhrnně označuje jakýkoli typ marketingového úsilí, který využívá internet k propagaci podniku nebo produktu. Mezi hlavní výhody reklamy na internetu patří rozhodně velký dosah a přesné cílení na cílovou skupinu zákazníků. Navíc pro firmy není tolik nákladná oproti reklamě fyzické. Díky propracovaným nástrojům máte vždy k ruce podrobnou analýzu výsledků kampaně a to i při jejím průběhu. Můžete tak okamžitě reagovat na případné chyby a optimalizovat nastavení pro lepší výkon.
Online reklama se stala i díky avizovaným výhodám celosvětovým fenoménem. Celé týmy odborníků se každý den předhání, kdo najde co možná nejefektivnější předání komerčního sdělení – pracují s influencery, točí virální videa nebo vtipné gify. Cizí vám asi nebudou ani účelově formulované diskuse nebo prodejní články, které ovšem vypadají na první pohled jako napsané redakcí. Jak ale reklama na internetu pro firmy funguje v praxi při sestavování? Pojďme si proces projít krok po kroku.
Průvodce: Reklama na internetu krok po kroku
Ještě, než budete pokračovat ve čtení, zamyslete se, co by vaší firmě vlastně měla online reklama přinést. Zvolte si cíl, na základě kterého budete následně pomocí ukazatelů výkonu hodnotit průběh a úspěšnost kampaně. Může jít například o zvýšení povědomí o značce, oslovování nových potenciálních zákazníků nebo jednoduše o podpoření prodeje. Dále si také připravte, jaký rozpočet pro internetové kampaně budete chtít následovat.
- Vytvořte si zákaznické persony
Zamyslete se nad ideálním zákazníkem, kterého se snažíte oslovit. Zkuste jít do detailů pomocí následujících otázek:
- O koho se jedná?
- Kolik má let?
- Kolik vydělává?
- Čím se živí?
- Jaké má problémy, které můžete vyřešit?
- Jaké fráze ve vyhledávání k řešení pravděpodobně použije?
- …
Čím více se vám povede vcítit do role zákazníka, tím lépe využijete potenciálu online reklamy. Samozřejmě si nelámejte hlavu s jedním superhrdinou. Je více než pravděpodobné, že podobných person vymyslíte více. Zkuste je pojmenovat a roztřídit podle klíčových rozdílových faktorů, jako je věk, plat nebo místo bydliště.
POZOR! Ačkoli se vyplácí mít person více a tím mít také více směrů potenciálních kampaní, nepřežeňte to. Jak se říká, všeho moc škodí.
- Zvolte reklamní formát(y)
Už během skládání zákaznických person jste přemýšleli nad tím, kde se budou nejčastěji pohybovat k nalezení řešení svého problému. Nyní tento krok trochu více rozpracujeme. Hledat potenciální zákazníky byste rozhodně měli tam, kde se nejvíce koncentruje jejich pozornost. Ať už jde o strategie nebo různé kanály, zamyslete se, co na internetu vaše persony nejčastěji dělají.
Reklama na internetu nabízí hromadu různých formátů, ze kterých si můžete vybrat. Jedná se běžně o PPC reklamy ve vyhledávání, Obsahové reklamy, Remarketing kampaně, Video reklamy nebo Reklamy na sociálních sítích. K tomu, abyste si mohli nějaký z formátů zvolit a vhodně nastavit budete potřebovat některý z nástrojů, který správu kampaní nabízí. Například PPC reklama se v Česku spravuje buďto v nejpopulárnějším Google Ads nebo Seznam Sklik.
TIP: Zajímá vás PPC reklama? Připravili jsme pro vás souhrnný článek, ve kterém řeším výhody i nevýhody.
- Připravte obsah včetně klíčových slov
Pokud máte připravené persony a vybrané formáty reklamy, které následují jejich pravděpodobné chování na internetu, můžete začít připravovat kampaně samotné. Určitě se dříve nebo později dostanete k detailům ohledně cílové skupiny. Ta se nejčastěji opírá buď o geografické oblasti, zájmy, témata nebo demografické údaje. Ve většině nástrojů při provedení každé změny uvidíte hned informaci o tom, kolik váš nastavený rozpočet PRAVDĚPODOBNĚ přinese interakcí.
Pro ještě lepší zacílení je dobré během přípravy obsahu pro digitální svět myslet také na klíčová slova. Mezi nejpoužívanější nástroje v tomto ohledu patří Plánovač klíčových slov od společnosti Google nebo služba Návrh klíčových slov, kterou najdete uvnitř nástroje Sklik.
- Nastavte způsoby měření (analytika)
Nemá téměř žádný smysl provozovat online reklamy, pokud nemůžete měřit jejich výkonnost a provázat je s pozitivními výsledky pro vaše podnikání. Jednoduše řečeno, sledování dat je pro úspěch vaší kampaně zásadní.
Jako příklad si zvolme prostředí od společnosti Google. Online reklamy a strategie, co se děje před kliknutím na reklamu, nastavujete v Google Ads. Ovšem veškerá data sledují Google Analytics, do kterých musíte svůj účet předem integrovat. Ty kromě sledování počtu kliknutí a konverzí nabízí také výkonnostní metriky, které usnadňují výpočet návratnosti investic do online reklamy. Právě různé ukazatele výkonnosti by měly zohledňovat cíl vaší kampaně.
- Spravujte kampaň dlouhodobě na základě výsledků
Ačkoli se může na první pohled zdát, že reklama na internetu jde nastavit rychle a nevyžaduje proto příliš péče, opak je pravdou. Nastavení od A do Z možná stihnete po řádném promyšlení person a strategií poměrně svižně, to nejlepší se ale skrývá až v dlouhodobém horizontu. Reklama online jde optimalizovat a měnit při jejím průběhu. Proto se vyplatí úzce sledovat, jak se v čase vyvíjí a testovat například různé texty nebo grafiku.
Ačkoli vás možná předchozí odstavec nalákal ke každodenní kontrole výsledků kampaně, raději nechte internet chvíli pracovat. Konzistentních výsledků totiž dosáhnete zejména, pokud nashromáždíte dostatek dat, podle kterých kampaně efektivně upravíte.
Necítíte se na tvorbu a správu reklamy na internetu? Pomůžeme vám! Poskytujeme kompletní služby v oblasti internetové reklamy pro malé a střední firmy.